نگاشته شده توسط: مهروش داداشیان ساروی | ژانویه 29, 2014

لیست سبزی‌های مناسب برای خوراک‌های گوناگون

یعنی شما فکر می‌کنید روزی برسه که من یادم بمونه چه سبزی‌ای مال چه غذاییه؟ به نظرم هرگز.. هنوز که هنوزه باید یا به لیستم مراجعه کنم یا به اینترنت. و صد البته که سبزی‌ها رو همیشه آماده می‌خرم و ترکیب نمی‌کنم، اما خب گاهی نیاز می‌شه دیگه.

امروز متوجه شدم این دفتری که لیست سبزی‌هام توشه، کم‌کم داره به ملکوت اعلی می‌پیونده. در نتیجه می‌نویسم و می‌گذارم این‌جا که فعلا جای امنی به نظر میاد.

اندازه‌ی سبزی‌ها رو ننوشتم. قاعدتا باید می‌نوشتم چون کم و زیاد داره ولی خب ننوشتم و دیگه هم یادم نمیاد. اگه بالاخره روزی بتونم همین ترکیباتشون رو یاد بگیرم کلی هنر کرده‌ام. ضمنا کاملا در جریان هستم که خیلی‌ها برای ترکیب سبزی‌ها استایل خودشون رو دارند یا در شهرهای مختلف از ترکیبات مختلفی استفاده می‌شه. این چیزیه که من در طول سالیان جمع کرده‌ام و احتمالا باز بهش اضافه خواهد شد. اگر پیشنهاد و اصلاحیه‌ای دارید هم حتما بگید. من اصلا ادعایی در آشپزی ندارم.

سبزی قورمه‌سبزی: جعفری، گشنیز، تره، شنبلیله، اسفناج

سبزی کوکو: جعفری، گشنیز، تره، شوید

سبزی پلو: جعفری، گشنیز، تره، شوید (برگ سیر)

سبزی آش: جعفری، گشنیز، تره، اسفناج

سبزی کوفته:  جعفری، گشنیز، تره، نعنا، ترخون، شنبلیله (مرزه)

سبزی دلمه: جعفری، گشنیز، تره، نعنا، ترخون، برگ پیازچه

سبزی مرغ ترش: جعفری، گشنیز، تره، شنبلیله، نعنا

سبزی خورش کرفس: کرفس، جعفری، نعنا

سبزی کلم‌پلو شیرازی: شويد، تره، ترخون، ريحان

سبزی مرغ شکم‌پر: جعفری، گشنیز، سیر سبز

سبزی ماهی شکم‌پر: گشنیز، شنبلیله، سیر سبز

سبزی نرگسی: گشنیز، اسفناج، سیر سبز

سبزی ترش تره: جعفری، گشنیز، تره، اسفناج، برگ چغندر

سبزی قلیه ماهی: گشنیز، شنبلیله

سبزی دلال ماست: پونه/اوجی، سوسنبر/سرسم، گشنیز، سیر سبز

سبزی دلال ماست 2: جعفری، گشنیز، سوسنبر/سرسم، نعنا، سیر سبز

سبزی دلال نازخاتون: جعفری، ریحان بنفش

سبزی دلال کاهو: جعفری، پونه/اوجی

سبزی ترشی مخلوط: جعفری، مرزه، ترخون، ریحان، شوید، نعنا

دسته‌ها

