نگاشته شده توسط: مهروش داداشیان ساروی | اکتبر 20, 2013

فاهیتا بپزیم

فاهیتا یک غذای مکزیکی است. اسمش از کلمه‌ی «فاها» اومده که در اسپنیش به معنی «رشته» است. طبعا دستورات  پخت مختلفی براش وجود داره ولی من این یکی رو دوست دارم که از این جا برداشته ام چون توش زیره داره.

فاهیتا رو هم می‌شه با گوشت درست کرد و هم با مرغ. اینی که من امروز درست کردم با گوشت است. ازم نپرسید گوشت کجای چه حیوانیه چون اصلا نمی‌دونم. می‌رم فروشگاه و گوشتی که به نظرم خوشگل و خوش‌رنگه برمی‌دارم. می‌دونم که خوک نیست چون گوشت خوک صورتیه. همین :-)) شوخی می‌کنم، قسمت گوشت خوک کلا جدا از گوشت گاو است. البته من مشکلی با خوردن گوشت خوک ندارم و قبلا توی ایران هم کباب گراز خورده‌ام که بسیار خوشمزه بود. صرفا به خاطر این که مزه‌ی غذا تغییر نکنه نمی‌خرم.

خب بعضی‌ها گوشت رو به صورت تکه‌ای سرخ یا گریل می‌کنند، بعد رشته رشته می‌برند. اما من به خاطر این که مغز گوشت هم خوب سرخ بشه، وقتی خام است رشته رشته می‌برم و بعد سرخ یا گریل می‌کنم. اگه بخوام جدا از سبزیجات سرو کنم گریل می‌کنم و اگر قراره مخلوط سرو بشه، همه‌ی مواد رو با هم سرخ می‌کنم.

حالا بریم سراغ سبزیجات مورد نیاز که در اصل این‌هاست: پیاز، فلفل دلمه‌ای سبز، فلفل دلمه‌ای قرمز و فلفل دلمه‌ای زرد. اما می‌شه چیزهای دیگه‌ای مثل قارچ یا کدو یا هر سبزی دیگه‌ای که دوست داریم اضافه کنیم. سبزیجات رو رشته رشته خرد می‌کنیم و می‌گذاریم کنار.

اصل توی این غذا مزه‌دار کردنش است. مواد لازم برای مزه‌دار کردن این‌هاست: روغن زیتون، آب لیمو، پودر زیره، نمک، فلفل سیاه، پودر چیلی (فلفل قرمز)، پاپریکا، شکر، و سیر.

IMG_2756

خب سیر رو ریز خرد و بعد همه‌ی مواد رو مخلوط می‌کنیم. این می‌شه سس اصلی مزه‌دار کردن مواد.

IMG_2757

حالا بعضی‌ها این سس رو دو قسمت می‌کنند و سبزیجات رو جدا مزه دار می کنند گوشت یا مرغ رو جدا، و بعدتر هم جدا سرو می کنند، اما شیوه ی تنبلانه ی من اینه که همه ی مواد رو با هم می ریزم و با هم می پزم. سبزیجات رو می ریزیم توی این سس، خب، یا سس رو می ریزیم روی سبزیجات، فرق نداره :-)

IMG_2758

بعد طبق شیوه ی تنبلانه ی من، گوشت رو هم باهاش مخلوط می کنیم.

IMG_2759

حالا دو ساعت می گذاریم توی یخچال بمونه تا خوب مزه دار بشه. در این مدت یه حالی هم به خودمون می دیم که داریم زحمت می کشیم. :-)

IMG_2760

بعد از دو ساعت، همون طور که قبلا گفتم، یا گریل و یا سرخ می کنیم، که امروز من گریل نکردم و در روغن کانولا سرخش کردم.

IMG_2761

البته بهتره که از وک استفاده کنیم، اما من ندارم.

Wok

IMUSA-wok

من با استایل خودمون بعد از این که گوشت کمی سرخ شد می گذارم آب بندازه و خوب بپزه، که البته استایل اصلی اش اصلا و ابدا این نیست. مخصوصا اگه بخواهیم مدل فاهیتای واقعی سرو کنیم که اصلا نمی شه آب داشته باشه.

IMG_2762

برای سرو فاهیتای واقعی، از نون پیتا که عین لواش خودمونه استفاده می کنند و روش سالسا (یک چاشنی است شبیه سالاد شیرازی ولی تند)  و خامه می ریزند. عکس از اینترنت است.

1310157731-chicken-fajitas-410x290

اما از اون جایی که من هیچ کارم به آدمیزاد نمی ره، نه تنها با نون عادی سرو می کنم، که برای خودم پلو می پزم و فاهیتا رو عین خورش می ریزم روش. :-)))

این هم فاهیتای امروز ما که روش کمی پنیر چدار رنده شده اضافه کرده ام:

IMG_2763

دسته‌ها

