نگاشته شده توسط: مهروش داداشیان ساروی | ژوئن 13, 2012

بخشش لازم نيست اعدامش كنيد

نمى دانم اين جور بازى هاى كلامى كه پدر و مادرهاى ما در خاموشى هاى شبانه ى دوران جنگ سر ما را با آن ها گرم مى كردند هنوز هم طرفدار دارد يا نه. يكى از آن هايى كه من دوست داشتم «سربازى سربازى سربازى سربازى را هل داد» بود و آن كه مورد علاقه ى مادرم بود «بخشش لازم نيست اعدامش كنيد».

براى آن هايى كه نمى دانند بگويم كه اولى «سَربازى سَرِ بازىِ سُربازى، سَربازى را هل داد» خوانده مى شود و معنى دومى با تغيير جاى علامت سجاوندى به دو صورت «بخشش! لازم نيست اعدامش كنيد» و «بخشش لازم نيست! اعدامش كنيد» در مى آيد.

حالا بياييد فكر كنيم «حقوق بشر اسلامى» يعنى چه.

اين عبارت آيا «[حقوق بشر] اسلامى» است يا «حقوق [بشر اسلامى]»؟

اگر اولى است يعنى «[حقوق بشر] غير اسلامى» هم هست؟ چيست آن؟ و با نوع اسلامى اش چه تفاوتى دارد؟ و چرا متفاوت است؟

و اگر دومى است يعنى «حقوق [بشر غيراسلامى]» هم داريم؟

آيا بشر اسلامى حقوق خاص و آزادى هاى ويژه اى دارد كه بشر غيراسلامى ندارد؟ يا برعكس؟ آيا اين تبعيض نيست؟ آيا حقوق بشر از نوع اسلامى چهارچوب هايى دارد كه حقوق بشر از نوع غير اسلامى ندارد؟ يا برعكس؟ آيا اين تبعيض نيست؟

در هر دو صورت «بشريت» كلا به دو نوع اسلامى و غيراسلامى تقسيم مى شود. خود همين يعنى تبعيض، و يك خط قرمز روى عبارت «حقوق بشر» مى كشد.

.

.

.

نكته: با توجه به آيه ى قصاص در نص صريح قرآن، آدم ها به سه دسته ى «مردان»، «زنان» و «برده ها» تقسيم مى شوند.

 

 

 

Advertisements

دسته‌ها

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: