نگاشته شده توسط: مهروش داداشیان ساروی | مارس 15, 2011

همین

هر بار که در این جا رو باز می کنم باید کلی گرد و خاک و تارعنکبوت پاک کنم تا بتونم بنویسم. نکته ی بد ماجرا این جاست که این اوضاع مختص به وبلاگم نیست و فیس بوک و توییتر و اینباکس ای میل هام هم به همین وضعیت دچارند.

*

امروز چهارشنبه سوری بود.چه کردین شماها؟ این جا تنها گردهمایی ایرانی ها جایی بود که به اقیانوس خیلی نزدیک بود و با این اوضاع سونامی که گفته بودند به این جا هم خواهد رسید (و نرسید) من یکی تا اطلاع ثانوی از 50 کیلومتری دریا هم رد نخواهم شد.

*

سرکه و سمنو و سنجد و سماغ و سپند و سبزه داریم. سنبل نخریدم هنوز. آینه ی مناسب هفت سین هم ندارم. خونه تکونی نکرده ام. دخترک لباس نو برای نوروز نداره، جز بک تاپ سفید با نقش طلایی فروهر بر سینه اش. ظرف انتخاب نکرده ام برای هفت سین. شاید امسال به سبک همه ی ایرانی ها از گیلاس استفاده کنم. چرا همه این قدر به استفاده از ظروف پایه دار و گیلاس برای هفت سین علاقه مندند؟

*

از این اختلاف ساعت مسخره بدم میاد. نمی تونم هر وقت که هوس می کنم به خونه زنگ بزنم. یک هفته بیشتره که با «مادر خواهر»م حرف نزده م.

*

توی مدرسه ی دخترک تمام مناسبت های تمام ملل رو جشن می گیرند، از نوروز خبری نیست که نیست. صد تا ای میل زدم و نامه فرستادم که چرا سال نوی چینی و کره ای و بورکینافاسویی رو توی تقویم ماهانه اعلام می کنین و نوروز رو نه، در کمال خونسردی جوابی ندادند.

*

همین

Responses

  1. ma 4shanbeh soori raftim tooye ye park hamin nazdikia, koli irani ham bood. manam ayene va sonbol nadaram ama somagho kharidam. tooye gilasam michinam ham echio

    • چه خوب.. من اصلا به فکرم نرسید که پارک رو امتحان کنم. همه ش دنبال
      event
      بودم.

  2. هنوز هم خوندن وبلاگت می چسبه:) شما که خودتون استادید برای یادآوری سنبل جز هفت سین نیست ،سیب و سیر نداری

    • سیب و سیر که معلومه دارم، سنبل هم اگرچه جزو هفت سین نیست اما بوی بهار می ده و ضمنا سال هاست که سر هفت سین حاضره. به نظر من مهم اینه که از هفت سین اصلی چیزی رو جا نندازیم. اضافه گذاشتن بعضی چیزها که اشکالی نداره.

  3. جالبه. و البته جهت اطلاع شما و مسئولین اون مدرسه از سال گذشته نوروز به عنوان یک روز /مناسبت بین المللی اعلام شده
    این هم آدرسش
    http://www.un.org/News/Press/docs/2010/ga10916.doc.htm

    • ممنونم، حتما این رو پرینت می گیرم و براشون می فرستم

  4. خانم ساروی کیجای عزیز
    یادمه که پارسال نوشته بودید هفت سین اصیل و ایرانی فقط هفت تاست و شامل سیر سرکه سمنو سبزه سیب سماغ و … یکی دیگه شو یادم نمیاد!!
    ولی یادمه که سکه و سنبل و ساعت و اینا جزوش نبودن
    حالا اون یکی که یادم رفته چی بود؟
    قضیه سپند چیه؟

    • شیرین جان سپند و همون سکه و سنبل و ماهی و برنج و شیرینی چیزهاییه که مردم در طول سالیان به هفت سین اصلی اضافه کرده اند و من به خاطر زیبایی همچنان ازشون استفاده می کنم. بله هفت سین همه ش خوردنی است و اسم هاشون هم فارسی و ساده هستند (یعنی اسمشون ترکیبی و مثلا «سبزی پلو» نیست)، اما سفره با همین هفت تا خیلی خلوت می شه، نمی شه؟؟

  5. آهیادم اومد سنجد میباشد این سین هفتم!

  6. عزیزم شما که اینقدر ادعای زبان و ادبیات فارسی داری هنوز نمیدونی سماق درسته نه سماغ!

    • سرکار خانوم، دقیقا این «سماغ» است که درسته.
      زحمت بکشید عبارت «سماغ + دکتر انقطاع» رو در گوگل سرچ بفرمایید بعد افاضاتتون رو اینجا بنویسید
      ضمنا بنده عزیز شما نیستم


دسته‌ها

