نگاشته شده توسط: مهروش داداشیان ساروی | اکتبر 18, 2010

و خداوند گوگل را آفرید

احتمالا می دونید که من ای میل های فورواردی رو دوست دارم. حتما همه شون رو باز می کنم و می خونم و برای دوستانی که مثل من به ای میل فورواردی علاقه مندند، به نوبه ی خودم فوروارد می کنم. امروز (در واقع دیروز) یک ای میل فورواردی به دستم رسید که واقعا ناامیدکننده بود. البته این مدل ای میل های فورواردی اصلا کم نیستند و من معمولا صرفا اشتباه رو به فرستنده گوشزد می کنم، اما گویا این سیر بی توجهی آدم ها به اونچه که می خونند تمومی نداره، حتا در مورد مسائل تاریخی بسیار پیش پا افتاده.

ای میلی که امروز رسید حاوی این عکس بود:

و این توضیح زیرش نوشته شده بود:

تصویری از تهران قدیم که نشان میدهد عده ای در حال کاشت درختان چنار و ساخت خیابان پهلوي (ولی عصر) هستند. در دورنمای تصویر به جز هتل استقلال ، ساختمانی به چشم نمی خورد

این شهر چی بود چی شد؟!!

اگه از این که نام هتل در زمان آن عکس استقلال نبوده و هیلتون بوده بگذریم، دیگه آیا از این که خیابون پهلوی کی ساخته شده و هتل هیلتون کی هم باید بگذریم؟ فرض کنیم تاریخ ها رو نمی دونید، حتا این رو هم نمی دونید که خیابون پهلوی در آغاز سلطنت رضاشاه ساخته شد؟ بعد ساختمون هتل هیلتون تهران به نظرتون چند ساله میاد؟ یعنی همین قدر هم در مورد مطلبی که می خونید فکر نمی کنید؟

من همیشه می گم که در ایران مردم وبلاگ ها رو با خبرگزاری ها اشتباه می گیرند، اما گمان نمی کردم که ای میل فورواردی رو هم با دائرة المعارف اشتباه بگیرند. بابا جان، دیگه هیچی هم دم دستتون نباشه، ای میل رو دارید توی اینترنت می خونید دیگه، این گوگل خاک بر سر رو باز کنید یه سرچ ساده بکنید بعد مطلب رو فوروارد کنید.

من متاسفانه نتونستم اصل عکس رو پیدا کنم که بفهمم خیابونی که در عکس ساخته می شه دقیقا کدوم خیابونه، اما یک سرچ ساده تاریخ ها رو نشون می ده که خیابون پهلوی در سال 1307 ساخته شد (3 سال پس از آغاز سلطنت رضاشاه) و نخستین چنارها در سال 1318 کاشته شدند. همچنین در سایت هتل استقلال نوشته شده که در سال 1341 (1962) افتتاح شده و همین طور  به عنوان اطلاعات تکمیلی در تاریخچه ی هتل هیلتون می تونید ببینید که اصلا نام این هتل در لیست هتل های هیلتون درج نشده.

از همین قبیل بود ای میل فورواردی در مورد نخستین قاضی زن در قطر که این عکس رو به اضافه ی تعدادی دیگه از عکس های همین خانم فوروارد کرده بودند و نوشته بودند «آدم می خواد دادگاهی هم بشه توی قطر بشه»:

چیزی که توجه من رو جلب کرد اول این بود که این خانم در تمام عکس ها به طرز مشخصی پاهاش رو نشون داده بود، که طبعا از کلاس کاری نخستین قاضی زن در قطر به دوره، دیگه این که در حدود ده عکسی که بود، سه تا کیف دستی به رنگ های نارنجی و سبز و سیاه دستش بود که هر سه تا عین هم بودند و فقط رنگشون فرق داشت، این یعنی عکس تبلیغاتی.

بنابراین در عکس های گوگل سرچ کردم و نتیجه این شد که نخستین قاضی زن قطر ایشون هستند:

باز بار دیگه ای عکس بچه ای رو به عنوان نوزاد بیست کیلویی فوروارد کردند، که من همون عکس ها رو همراه با مصاحبه اش یک سال و نیم پیش توی مجله ای در ایران دیده بودم و اون موقع بچه نه ماهه بود. به فرستنده گفتم یعنی گیریم که من اون زمان اون مصاحبه رو نخونده بودم، تو وقتی عکس ها رو می بینی فکر نمی کنی که بچه ی نوزاد نمی نشینه، گردنش رو نمی تونه سفت نگه داره، نمی خنده، ماشین بازی نمی کنه، موز نمی خوره؟

بابا، ملت، خواهش می کنم، تمنا می کنم، استدعا می کنم، التماس می کنم، وقتی مطلبی رو می خونید یک ذره فکر کنید، یک کمی به جزییات عکس ها نگاه کنید، یک کمی از تجربیات زندگی تون برای تجزیه و تحلیل خبرها و عکس ها استفاده کنید، یک کمی اصلا شک کنید به همه چیز. باور کنید هر چی می شنوید راست نیست.

اگه حال این کارها رو ندارید، دست کم وجود گوگل رو به رسمیت بشناسید.

 

Responses

  1. جالب بود..
    ولي همين گوگل هم بخشي از اطلاعاتي كه مي ده آدرس همين وبلاگ ها ست..
    اون تجربيات زندگي بهتره به نظرم..

    • بالاخره از بین دویست هزار تا نتیجه بهتر می شه اطلاعات کسب کرد تا یکی.
      و تازه ویکی پدیا هم هست.

  2. khiyabane Pahlavi ghabl az Hilton vojood dasht….in otobanie ke az jelo hotel be khiyabane pahlavi mirese,az tarafe digasham be Evin va daneshgah meli mire….

  3. می دونی خیلی ها اصلا براشون مهم نیست! وگرنه برای پیدا مردن دستور پخت یخ کوکو اینترنت رو زیر و رو می کنند..

  4. yani park way ? bazam be nazar dorost nemiyad .
    vali emaile ghaziye ghatari ro manam gereftam , be nazare man ham taraf yejooraei model omad o baraye ghazi boodan ziadi jigool bood. ounam too ghatar . vali mesle khar gool khordam o goftam : vaay khosh be haleshoon che romantic


دسته‌ها

