نگاشته شده توسط: مهروش داداشیان ساروی | اکتبر 13, 2010

سلام به انقلاب و درود به ضد انقلاب

داشته اید حتما از آن لحظه ها که یک صحنه از گذشته را به یاد می آورید، بی آن که در زمان خودش برایتان مهم بوده باشد.

امشب دراز کشیده بودم که خوابم ببرد، ناگهان یادم آمد روزی را که همکار تازه استخدام شده ای نامه ای برای سازمانی نوشت و مدیری که باید آن نامه را امضا می کرد، پیش نویس نامه را خط زد و برگرداند تا آن همکار تغییرش بدهد. دلیلش این بود که سازمان طرف نامه دولتی است و آن همکار نامه را به جای سلام، با «درود» آغاز کرده است و آن ها گمان می کنند نویسنده و امضاکننده ی نامه «ضد انقلاب» است.

این ماجرا در سال 1383 اتفاق افتاد، آن طرف اتاقی که من این طرفش پشت میزی نشسته و بی توجه به ماجرا کار خودم را می کردم، 26 سال پس از پیروزی انقلاب.

در فرهنگ آن لاین دهخدا در برابر واژه ی انقلاب نوشته شده:

انقلاب . [ اِ ق ِ ] (ع مص ) برگشتن . (منتهی الارب )(ناظم الاطباء) (از اقرب الموارد). بازگردیدن . (ترجمان القرآن جرجانی ). برگردیدن و واژگون شدن و برگشتن از کاری و حالی . (غیاث اللغات ) (آنندراج ). واگردیدن . (تاج المصادر بیهقی ) (مصادر زوزنی ) (مجمل اللغة). تحول . بازگردانیدن . (مجمل اللغة). برگشتن از کاری . (مؤید الفضلاء). برگشتن . تقلب . انعکاس . || (اِمص ) برگشتگی و تغییرو تبدیل و تحویل و تغییر ماهیت . (ناظم الاطباء). تحول . تبدل . (فرهنگ فارسی معین ). برگشت . || انهدام و شکستگی . || دور و اضطراب وبی آرامی . (ناظم الاطباء). انقلاب بحر؛ شوریدگی دریا. || شورش . (ناظم الاطباء). شورش . بلوی . آشوب . . (اصطلاح سیاسی ) شورش عده ای برای واژگون کردن حکومت موجود و ایجاد حکومتی نو. (فرهنگ فارسی معین ). قیام عمومی. || شورش دل . منش گردا. استفراغ . قی . (فرهنگ فارسی معین ). || (اصطلاح فلسفه ) انقلاب در عناصر تبدیل صورتی به صورت دیگر است و آن همان کون و فساد است . (فرهنگ فارسی معین ). ||

در این فکرم که کدام یک از این معانی می تواند 26 سال به طول انجامد، که وجود «ضد» آن هم توجیهی منطقی پیدا کند.

تازه بعد از آن باید پیدا کنم پرتقال فروشی را که «ضد انقلاب» را به «درود» ربط بدهد.

Responses

  1. من بعد مدتها اینجا رو غیر از گوگل ریدر خوندم . بعد مدتها اینجا رو باز کردم و می بینم که فرستادن دیدگاه رو فعال کردی . درباره این پست چیزی نداشتم که بنویسم اما حالا باید برم کلی پست رو دوباره بخونم که یادمه می خواستم چیزی در موردش بگم و نمی تونستم . از کجا شروع کنم ؟

  2. http://www.hipersian.com/content/15027-رژیمی-برای-آب-کردن-چربی-های-اضافه-در-۱۰.html

    akseto ke didam hes kardam be bishtarin chizi ke niaz dari in link omidvaram be dardet bokhore

  3. يه قرار چت باهام بزار كارت دارم

  4. می خونمت . خیلی وقته . فقط لالم این روزها . کرم . کورم … ببخش دوست همزبان من . در غربت آدم اسم خودش هم از یادش می رود … ولی همزبان چیز دیگری ست …

  5. خب انقلابی که اسلامیه اونم از نوع ناب محمدیش! چرا نباید جایگزین کردن سلامش با درود که فارسیه و مال دوران قبل از اسلامی شدن ایران نشونه ضد انقلابی نباشه؟

  6. sgسلام وب شما زیبا بود استفاده کردم . موفق باشید هم استانی عزیز منهم شمالی و بابلی ریکا
    ه هستم . موفق باشید .


دسته‌ها

