نگاشته شده توسط: مهروش داداشیان ساروی | اکتبر 13, 2009

حالمان بد نیست…

حالمان بد نیست، غم کم می‌خوریم
کم که نه، هر روز کم‌کم می‌خوریم

آب می‌خواهم سرابم می‌دهند
عشق می‌ورزم، عذابم می‌دهند

از چه بیدارم نکردی آفتاب؟
خود نمی‌دانم کجا رفتم به خواب

خنجری بر قلب بیمارم زدند
بی‌گناهی بودم و دارم زدند

از غم نامردمی پشتم شکست
دشنه‌ای نامرد بر قلبم نشست

سنگ را بستند و سگ آزاد شد
یک‌شبه بی‌داد آمد داد شد

عشق آمد تیشه زد بر ریشه‌ام
تیشه زد بر ریشه‌ی اندیشه‌ام

عشق اگر این است، مرتد می‌شوم
خوب اگر این است، من بد می‌شوم

در میان خلق سردرگم شدم
عاقبت آلوده‌ی مردم شدم

بعد از این با بی‌کسی خو می‌کنم
هرچه در دل داشتم رو می‌کنم

نیستم از مردم خنجر به دست
بت‌پرستم، بت‌پرستم، بت‌پرست

بت‌پرستم، بت‌پرستی کار ماست
چشم مستی تحفه‌ی بازار ماست

درد می‌بارد چو لب تر می‌کنم
طالعم شوم است، باور می‌کنم

روزگارت باد شیرین، شاد باش
دست کم یک شب تو هم فرهاد باش

آه در شهر شما یاری نبود
قصه‌هایم را خریداری نبود

وای رسم شهرتان بی‌داد بود
شهرتان از خون ما آباد بود

خسته‌ام از قصه‌های شومتان
خسته از هم‌دردی مسمومتان

گر نرفتم هر دو پایم خسته بود
تیشه گر افتاد، دستم خسته بود

هیچ کس دست مرا وا کرد؟ نه!
فکر دست تنگ ما را کرد؟ نه!

هیچ کس چشمی برایم تر نکرد
هیچ کس یک روز با من سر نکرد

هیچ کس اشکی برای ما نریخت
هر که با ما بود از ما می‌گریخت

چند روزی هست حالم دیدنی‌ست
حال من از این و آن پرسیدنی‌ست

گاه بر روی زمین زل می‌زنم
گاه بر حافظ تفال می‌زنم

حافظ دیوانه فالم را گرفت
یک غزل آمد که حالم را گرفت

«ما ز یاران چشم یاری داشتیم
خود غلط بود آن‌چه می‌پنداشتیم»

.
.
.
.

این شعر رو در کاغذهای قدیمی‌ام پیدا کردم. نام شاعر رو نمی‌دونم اما می‌دونم در سال ٧۵ که در مسابقه‌ی شعر دانش‌جویی دانش‌گاه شیراز دوم شدم، آقایی که شاعر این مثنوی بود با همین مثنوی اول شد. این بخشی از شعر است و جاهایی که «…» گذاشته‌ام جاهایی است که از شعر جا مونده‌ام. یادمه با صدای بلند و بسیار محکم و تاثیرگذار شعر رو می‌خوند و پیراهن سفیدی به تن داشت و من شعر رو با عجله و درهم‌برهم پشت برنامه‌ی مراسم اون روز که شامل چندین سخن‌رانی هم بود نوشته‌ام.

سال بعدش من اول شدم، شاید کسی دیگه هم شعر اون سال من رو پشت برنامه‌ی مراسم اون روز با عجله و درهم‌برهم نوشته باشه و حالا ندونه شاعرش کیه…

دسته‌ها

