نگاشته شده توسط: ساروی کیجا | ژوئن 9, 2008

نقطه‌ی عطف

یک جلد از سری کتاب‌های ریاضی لیتهلد رو ورق می‌زنم :

در ریاضیات چهار نوع نقطه هست که تابع در این نقاط مشتق‌پذیر نیست : 1- نقاط انفصال  2- نقاط زاویه‌دار  3- نقاط بازگشت   4- نقاط عطف قائم

فکر می‌کنم :

هیچ کدوم از تلفن‌های شرکت قبلی به پاسخی از یک انسان منتهی نمی‌شن . تنها شماره‌ی موبایلی که دارم مال منشی است که همیشه خاموشه . برای طلبم این‌قدر نقشه کشیده‌ام و حتا قرض گرفته‌ام که دیگه فکر نمی‌کنم بیش از چند ساعت به من وفا کنه …

ورق می‌زنم :

اگر مشتق چپ و راست در یک نقطه که تابع پیوسته است هم‌علامت شود آن نقطه ، نقطه‌ی عطف قائم تابع است . اگر هر دو مشتق بی‌نهایت و مختلف‌العلامت شوند آن نقطه ، نقطه‌ی بازگشت تابع است . اگر حداقل یکی از مشتق‌های چپ و راست عددی حقیقی باشد و با دیگری مساوی نباشد ، آن نقطه ، نقطه‌ی زاویه‌دار نام دارد .

فکر می‌کنم :

چه راه تازه‌ای برای ورود به طرح زوج و فرد هست که من امتحان نکرده باشم ، چه جوری ثابت کنم که محل کارم فقط دو کوچه پایین‌تر از طرحه ، چرا این طرح مسخره تموم نمی‌شه …

ورق می‌زنم :

اگر تابع f در نقطه‌ای به طول a منفصل بوده و حد تابع f در این نقطه نامتنهای شود می‌گوییم خط x=a مجانب قائم تابع است .

فکر می‌کنم :

باید مرغ بخرم برای فریزر ، گوشت چرخ‌کرده هم تموم شده …

ورق می‌زنم :

مجموعه‌ی R کامل است چون هر زیرمجموعه‌ی ناتمامی از R که از بالا کران‌دار باشد ، کوچک‌ترین کران بالای حقیقی دارد ، اما مجموعه‌ی Q کامل نیست ، چون زیرمجموعه‌هایی دارد که از بالا کران‌دار است ولی کوچک‌ترین کران بالای ویای آن معلوم نیست . به این نکته « اصل کمال » می‌گویند .

فکر می‌کنم :

دخترک امسال می‌ره پیش‌دبستانی و سال آینده این موقع‌ها باید دنبال مدرسه باشیم برای ثبت نام و باید با شری قرار بگذاریم بریم برای این زوج خوش‌بخت وسیله‌ی مدرسه بخریم . کی باور می‌کنه …

.

.

.

.

.

واقعا چرا این همه جفنگیات ریاضی رو خوندم ؟ به چه درد این روزهای من می‌خوره ؟

 

 

دسته‌ها

